EASA Part 66/147

EASA Part 66/147

De veiligheid van de Europese luchtvaart is geregeld in de Europese Luchtvaartwetgeving. Deze Europese Luchtvaart wetgeving wordt uitgegeven, beheerd en gecontroleerd door de European Aviation Safety Agency (EASA), onderdeel van de Europese Commissie. Opleiden van vliegtuigonderhoudstechnici valt onder de verordening (EC) 1321/2014 (Continuing Airworthiness).
De Nederlandse Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), is een nationaal uitvoerend onderdeel van de EASA en verzorgt de controle op naleving van deze Parts. De eisen waaraan een opleidingsinstituut moet voldoen is beschreven in Part-147, de inhoud van de opleiding staan beschreven in de Part-66.

Aftekenbevoegdheid

Een belangrijk document voor technici die werkzaam zijn in de luchtvaart is een AML (Aircraft Maintenance License).Om dit te kunnen aanvragen moeten men alle module certificaten voor de desbetreffende Part-66 Basic training categorie bijv.: A, B1 of B2 halen. Tevens is er een periode van praktijk ervaring noodzakelijk. Als men in het bezit is van een AML kan men door een Type Training te doen de AML uitbreiden met een specifiek vliegtuig type. Men kan nu gemachtigd worden door het erkende luchtvaart onderhoudsbedrijf (Part-145) om het uitgevoerde onderhoud af te tekenen en het toestel vrij te geven. Door dit vrijgeven van onderhoud mag een vliegtuig weer vliegen. In sommige gevallen mag men ook onderhoud aftekenen wat door een ander is uitgevoerd. Een AML is in alle landen van de EU en landen die aangesloten zijn bij de EASA geldig (Totaal: 32). Ook landen buiten de EU kunnen dit document erkennen.

Certificering AM&TS

AM&TS is een Part-147 erkende organisatie voor Basic en Type Training. AM&TS is gemachtigd om deze trainingen af te toetsen met een examen en het bijbehorende Europees certificaat af te geven. Hiermee kun je dus in alle landen die EASA regelgeving hebben , werken. In de Part-66 staan de eisen waaraan vliegtuigonderhoudstechnici moet voldoen en welke lesstof hij moet beheersen. Door bij Basic Training al je part-66 module certificaten te halen, of nog beter een Part-147 certificaat waarmee je een reductie krijgt op de benodigde praktijk ervaring, kun je nadat je je werkervaring hebt opgedaan een AML aanvragen. In Nederland is dit bij KIWA.